La constitució de la Taula de negociació està prevista per al pròxim 31 d’octubre, si bé la negociació està condicionada per uns plecs que Foment no ha publicat encara.
El pròxim 31 de desembre finalitzen els contractes de concessió de les autopistes AP7 i AP4; unes autopistes que ocupen prop de 300 treballadors, i que reparteixen la seva activitat en tasques de peatge, de conservació i d’administració, al llarg dels 467 km d’autopista que uneixen Tarragona amb Alacant (382 km) i Sevilla amb Cadis (86 km).
El Govern no renovarà aquestes concessions, ni mantindrà el peatge. El passat 2 d’agost, el Consell de Ministres va aprovar la licitació de 5 contractes de servei per a la conservació de la infraestructura, un per cada província per on passen aquests trams d’AP7 i AP4, per valor de 154 milions d’euros.
La UGT ha centrat els seus esforços a traslladar a tots els interlocutors la necessitat de disposar d’una política d’infraestructures, especialment en la xarxa de carreteres, que tingui en consideració la sostenibilitat social, econòmica i mediambiental:
– Hem traslladat al Ministeri de Foment la necessitat d’articular mesures que minimitzin l’impacte que tindran les decisions de l’Executiu sobre l’ocupació; també al Ministeri d’Ocupació, per reclamar un Pla per al Sector de les Autopistes de Peatge.
– Hem sol·licitat a Abertis mesures perquè no es produeixi cap acomiadament traumàtic, a través de la reubicació de treballadors en altres empreses, la formació en manteniment de les vies, i que es respecti la clàusula d’ocupació.
– També hem parlat amb una àmplia representació de l’arc parlamentari, que en general ens emplacen al resultat del debat en una Subcomissió parlamentària que no s’ha arribat a constituir, tot i estar anunciada ja fa més d’un any.
Amb l’anunci de l’ERO, per part de l’empresa, s’inicia un procés extintiu en el qual la UGT defensarà, per tots els mitjans, els drets de subrogació de la plantilla, legals i convencionals, inherents a la successió d’empresa, i el respecte escrupolós de les garanties associades a la clàusula d’ús del conveni col·lectiu; i reclamarà a Abertis, en línia amb els compromisos en matèria de responsabilitat social, la reubicació voluntària del major nombre de treballadors i treballadores que puguin ser eventualment excedents. La UGT continuarà reclamant a l’Administració i al Govern, a tots els nivells, un pla d’actuació respecte al futur dels treballadors d’autopistes.