Sents que el teu cap o els teus companys et fan la vida impossible?, et sents sovint menyspreat o humiliat? creus que aquesta situació és insuportable i has pensat a renunciar i marxar de la feina?, coneixes algú que estigui en aquesta situació o has estat testimoni de comportaments de maltractament? Malgrat que l’assetjament laboral o mobbing ha existit sempre, has de saber que en l’actualitat es considera un delicte que atempta contra la salut i la dignitat de la persona, i que hi ha diverses vies per prevenir i denunciar aquests comportaments. En aquest article veurem quins són els trets que defineixen l’assetjament, quines són les conductes més habituals en què es manifesta, quines conseqüències té sobre la salut, què podem fer per fer-hi front i quins són els procediments legals que tenim al nostre abast per defensar-nos davant d’una situació d’assetjament.
-
Són conductes reiterades i freqüents, i no fets puntuals. Leymann va establir una durada mínima de 6 mesos i una freqüència d’almenys un cop per setmana. Malgrat l’interès orientatiu d’aquesta definició, s’ha flexibilitzat aquest criteri, ja que diversos autors han apuntat que, segons la intensitat de les agressions, podem trobar durades més curtes i amb efectes igualment lesius.
-
Podem concretar sempre dues parts implicades, ja sigui una víctima i un assetjador (o unes víctimes i uns assetjadors), amb uns comportaments clarament destinats i focalitzats sobre la víctima.
-
Es tracta d’una relació asimètrica de poder entre víctima i assetjador, en què hi ha un desequilibri de forces i una relació desigual, en la qual la víctima està en inferioritat de condicions, ja sigui per una posició jeràrquica inferior, per la seva salut i vulnerabilitat o per dependència econòmica. No es tracta d’un conflicte, ja que en un conflicte hi ha un equilibri de forces.
-
L’exposició a conductes d’assetjament psicològic acostuma a anar unida a l’aparició de danys a la salut que es manifesten principalment en trastorns d’ansietat, depressió, estrès posttraumàtic, així com patologies psicosomàtiques i disfuncions socials i familiars. Tot i així, hem de dir que l’existència de dany és rellevant, però no és imprescindible per comunicar aquesta situació o per presentar una denúncia.
- No assignar cap tipus de treball, o assignar feines sense sentit o per sota de les capacitats del treballador o treballadora.
- Excés de treball, pressió injustificada, terminis impossibles de complir, etc.
- Boicotejar la feina assignada amagant informació o proporcionant informació errònia, induir o provocar la realització d’errades.
- Fer servir tàctiques desestabilitzadores: canvis de lloc de treball sense avís previ, retirar àmbits de responsabilitat sense cap justificació, crítiques destructives a la feina feta, accions orientades a la desmoralització, etc.
- Qüestionar les decisions del treballador o la treballadora.
-
Impedir o restringir les possibilitats de comunicació per part del superior o dels companys.
-
Rebutjar qualsevol tipus de comunicació amb una persona mitjançant mirades, gestos, etc.
-
Trasllat a un lloc de treball aïllat físicament de la resta de companys, separar el lloc de treball, tapar-lo, etc.
-
Tractar la persona com si no existís (no fer-li cas, menystenir-la), ignorar-la o no dirigir-li la paraula.
-
Crítiques permanents o burles a la vida privada.
-
Persecució telefònica.
-
Fer semblar estúpida la persona.
-
Insinuar o donar a entendre que la persona té problemes psicològics.
-
Mofar-se d’algun defecte personal.
-
Imitar els gestos o la veu de la persona.
-
Atacs a les actituds, conviccions polítiques i/o religioses, a la nacionalitat.
- Crits o insults.
- Amenaces de violència física, gestos intimidatoris.
- Difamació i difusió de rumors.
- Crítiques permanents a la feina que es du a terme.
- Maltractament físic i episodis de violència “menor” (contacte físic deliberat i no desitjat, envair la distància social, empentes, cops, etc.).
- Arraconar i buscar, de forma deliberada, quedar-se a soles amb la persona de forma innecessària.
- Assetjament horitzontal: entre companys que ocupen el mateix nivell jeràrquic.
- Assetjament descendent: quan la part assetjadora es troba en una posició jeràrquica superior a la persona o part assetjada.
- Assetjament ascendent: situació inversa a l’anterior, en la que són les persones d’un nivell jeràrquic inferior les que es confabulen per actuar sobre els seus o les seves caps.
- Conflictes interpersonals per l’existència de persones i/o grups amb interessos o objectius diferents o, fins i tot, contraposats.
- Situacions puntuals en què les conductes no siguin reiterades en el temps: una discussió puntual, un canvi justificat de lloc de treball, una sanció, etc.
- Estils de lideratge autoritaris, arbitraris i poc respectuosos que afecten tot el col·lectiu, però que no s’adrecen a ningú en especial.
- Deficient organització del treball que pot provocar problemes col·lectius per sobrecàrrega de treball, o d’infracàrrega.
- Tensions i conflictes generats per la mateixa feina.
- Crítiques constructives i explícites de la feina que estan justificades.
- Un fet col·lectiu de tipus organitzatiu: eliminar hores extres, canvis d’horari, anunciar un expedient de regulació, etc.
-
Psíquiques
-
Ansietat amb pors i sensació d’amenaça constant.
-
Alteracions emocionals, com ara apatia, sentiments de fracàs, de frustració, d’impotència, autoestima baixa, etc.
-
Dificultats de concentració.
-
Alteracions cognitives.
-
Comportaments substitutius com ara addiccions, per tal de disminuir l’ansietat.
-
Patologies greus, com ara quadres depressius greus i suïcidis.
-
Abandonament de la vida laboral després de nombroses baixes.
-
-
Físiques
-
Problemes de salut tant funcionals com orgànics (mals de cap, miàlgies, cefalees, cervicàlgies, insomni, fatiga crònica, sufocacions, taquicàrdies, vòmits, etc.).
-
Socials
- Hipersensibilitat a les crítiques.
- Actituds de desconfiança.
- Manifestacions d’inadaptació social, com ara conductes d’aïllament, d’evitació i de retraïment i conductes d’agressivitat i hostilitat.
- Sentiments d’odi, d’ira i de rancúnia cap a la persona agressora amb desig de venjança.
-
Laborals
-
Desmotivació i insatisfacció.
-
Associació de la feina amb un ambient hostil que ocasiona sofriment.
-
Augment de l’absentisme.
-
Canvi de feina.
-
Incapacitat laboral permanent.
-
-
Enrariment del clima laboral.
-
Disminució del rendiment laboral. Disminueix la quantitat i la qualitat de la feina a causa de la impossibilitat de treballar en grup i dels problemes d’informació i comunicació.
-
Sinistralitat més elevada, ja que la disminució de la qualitat del clima laboral comporta un augment del nombre d’accidents (negligències, manca d’atenció, etc.).
-
Pèrdua de la persona treballadora a causa de l’absentisme, el canvi de lloc de treball o la invalidesa.
-
Despeses d’assistència per malalties psíquiques i orgàniques.
-
Despeses de pensions d’invalidesa.
- Via laboral: permet diferents procediments per afrontar l’assetjament, com una demanda per tutela de drets fonamentals, l’extinció de la relació laboral (art. 50 ET) -que permet aconseguir una indemnització com si fos un acomiadament improcedent i dret a la prestació per atur, danys i perjudicis-, etc.
- Via civil: per exigir responsabilitats d’origen extracontractual contra l’assetjador, en cas de no ser l’empresa.
- Via penal: es poden iniciar procediments penals tant sobre l’assetjador com sobre l’empresa, ja que la normativa considera l’assetjament com un delicte (a 173 i 177 CP).
- Via contenciós administratiu: és la sortida per a aquells funcionaris públics que a causa del seu estatus de funcionari no es regulen per la via laboral. Un funcionari que pateixi assetjament pot acudir a aquesta via si després de tres mesos de comunicar-ho al responsable no s’ha solucionat el problema, i també pot demanar una indemnització per danys i perjudicis.
- Proves documentals, com ara escrits i missatges de text, gravacions de veu en les que hi participi també la persona afectada, imatges o vídeos, correus electrònics, correu ordinari, aplicacions diverses (Whatsapp, etc.). També es poden aportar com a proves documentals l’informe de la Inspecció de Treball i d’altres de la investigació dels fets.
- Proves testificals: declaracions de companys de feina o d’altres persones que han presenciat els fets de l’assetjament.
- Proves pericials: informes d’experts que avaluen la víctima de l’assetjament, en determinen el quadre clínic i emeten el corresponent dictamen sobre els fets, el diagnòstic psicològic i mèdic, el tractament i la relació de causalitat entre els fets i els efectes sobre la salut.