En l’assemblea de treballadors i treballadores de l’empresa ROSANBUS, s’ha votat dur a terme la convocatòria de vaga, amb una majoria gairebé absoluta, que es centrarà en aturades parcials tant el 24 de novembre com l’1 de desembre. Aquestes aturades es realitzaran de 7h a 10h del matí i des de les 16h fins a les 19h.
S’ha denunciat, per part del comitè d’empresa, la conducta i política que ha pres la direcció de Rosanbus i que afecta a totes les conductores i conductors d’autobús, amb accions des d’inicis d’any, com l’obertura continuada d’expedients disciplinaris que han anat cada cop a més i superant xifres inimaginables respecte als anys anteriors. També, per part de les treballadores i treballadors, es vol fer un reclam sobre la manca de vehicles de l’empresa que s’ha acabat traduït en moltíssimes incidències en el servei i impossibilitat en el compliment horari i de servei diàriament.
Els expedients, en la seva majoria, s’han interposat per causes que tant els conductors com les conductes no han pogut evitar en certs moments com poden ser incidents de trànsit o d’altres que realment no han suposat l’incompliment de les normes de circulació. Des de la FeSMC de la UGT de Catalunya, es considera que són expedients poc justificables, ja que molts d’ells, són indivisibles a la conducció dels autobusos i no es té en consideració la pressió, l’estrès i l’ansietat per la conducta que ha pres l’empresa i pateixen directament les conductores i conductors durant el seu servei.
D’altra banda, pel que fa a el reclam sobre la falta d’autobusos, el comitè ha manifestat la necessitat de renovar part de la flota antiga de vehicles amb els quals compten, ara per ara, els treballadors i les treballadores. Per part de Rosanbus, s’ha ofert vehicles provisionals, que també acaba derivant problemes perquè aquests no compten amb accessibilitat per persones amb mobilitat reduïda, amb seients malmesos o amb avaries freqüents. No disposen de vehicles de recanvi, i tot i que aquests autobusos no haurien de circular, els treballadors i les treballadores no tenen altres eines per treballar. Tots aquests fets afecten les persones treballadores, però, evidentment, també als usuaris, ja que per avaries o per falta de condicions òptimes, els autobusos circulen amb menys freqüència o la gent no hi pot fer ús.
El comitè d’empresa ha manifestat que l’adjudicació de les línies d’autobús urbà del Baix Llobregat, en els darrers concursos de l’Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB), han suposat un perill per a les treballadores i treballadors. S’han traduït en una subhasta a la més baixa oferta i, conseqüentment, les empreses de transport col·lectiu de viatges han ofert pressupostos que suposen retallar les condicions laborals de les plantilles i minvar la qualitat del servei pels usuaris. Un clar exemple d’això, n’és l’empresa Mohn amb la seva adjudicació a Avanza que ha ofert als seus usuaris, avaries diàries i retards del servei a més dels conflictes que l’empresa ha tingut amb les seves treballadores i treballadors.
Actualment, l’AMB reiniciarà en breu, el concurs d’adjudicació de les línies de Rosanbus SL, a l’Hospitalet i en altres municipis i, des del comitè d’empresa només es vol evitar que la plantilla no caigui en la precarietat per culpa de la competitivitat entre adjudicadors.
Finalment, per tots aquests motius, el comitè d’empresa ha convocat vaga els pròxims 24 de novembre i 1 de desembre per defensar les condicions laborals de totes les treballadores i treballadors i els interessos de les usuaris, amb l’ànim d’oferir un servei de qualitat.