Després de gairebé un any de negociacions amb la gerència de la BMI de Vilanova i la Geltrú, la direcció i responsables de recursos humans de “Renfe Fabricació i Manteniment, S.A.”, la plantilla de Vilanova i la Geltrú considera que s’ha arribat a una situació insostenible que els ha portat a la convocatòria de quatre jornades de vaga.
Aquesta situació, generada per la falta de personal, les poques inversions i la falta de material, afecten directament als i les usuàries de Rodalies i a la plantilla de Renfe, i sumat a això, durant l’any 2022 els treballadors i treballadores d’aquesta base han sofert retallades en els salaris, en concepte del “complement de productivitat”, que s’havien d’haver regularitzat el mes de març de 2023 i en comptes de fer efectiva aquesta regularització, continuen amb les retallades.
Tot això no seria un problema de no ser perquè l’empresa està utilitzant aquest complement com una arma contra la plantilla: castigant-los econòmicament per incidències en les quals els treballadors i treballadores com a mà d’obra directa no tenen cap responsabilitat, ni podem fer res per evitar que succeeixin, en comptes de buscar fórmules que garanteixin un servei de qualitat.
Segons els sindicats majoritaris, no es pot acceptar que hagin de pagar de les seves butxaques les incidències a Rodalies derivades d’una política empresarial que impedeix que disposin d’un material o un component en concret en el magatzem de Vilanova i la Geltrú. Tampoc entenen el motiu pel qual han de castigar a la plantilla per les avaries en components en els quals s’han fet les reparacions i manteniments previstos en els documents interns de treball o que directament no requereixen de manteniment segons els plans de manteniment de Renfe.
A part, tampoc poden acceptar la falta de transparència per part de Renfe a l’hora d’informar sobre les incidències que, segons l’empresa, causen aquestes retallades en els salaris de la plantilla. Malgrat haver demanat informació des del comitè d’empresa, segons els sindicats, hi ha mesos en què informen amb pocs detalls i altres mesos que directament no informen, i la informació de la qual disposen és fruit de les seves recerques personals.
La retallada econòmica que han sofert al 2022, afecta únicament a la plantilla però acaba repercutint en el servei que Renfe presta i evidència una irresponsabilitat generalitzada en tots els nivells d’aquesta empresa, que acaben pagant les usuàries i usuaris de Rodalies.
Davant aquest conflicte en el qual l’empresa ha decidit seguir la via de no negociar i seguir menystenint a la plantilla i a les persones usuàries del servei, els sindicats majoritaris han convocat jornades de vaga el dia 2, 9, 16 i 23 de juny de 12h a 14h fins posar fi a aquesta situació.