S’ha obligat a obrir tres punts de venda durant la jornada de vaga d’avui i s’ha fet que hi treballi el 150% de la plantilla ordinària.
La plantilla de PansFood, que s’està manifestant ara per la T1, denuncia que AENA vol acabar amb la concessió majoritària per augmentar beneficis a costa de precaritzar condicions laborals.
La UGT de Catalunya denuncia que el Ministeri de Foment i Aena vulneren els drets fonamentals dels treballadors i treballadores de l’aeroport del Prat. Per a la vaga d’avui dels treballadors dels establiments d’hostaleria de l’aeroport (PansFood) s’han decretat serveis mínims com si es tractés d’un servei essencial per a la ciutadania, quan no ho és, i s’ha obligat a obrir a la zona internacional tres dels 22 punts de venda. A més, s’ha fet que treballin 17 treballadors, el que suposa el 150% de la plantilla ordinària d’aquesta tres punts.
Al marge d’això i de les traves d’AENA i de Foment, el seguiment de la vaga està sent del 100%, amb els altres 19 punts de venda tancats.
Recordem que el comitè d’empresa de PansFood, on la UGT és majoritària, ha convocat dues jornades de vaga (avui i el proper dijous, 2 de març) per exigir a AENA que retiri el concurs publicat el passat 10 de febrer per als establiments d’hostaleria de l’Aeroport de Barcelona – El Prat, entenent que l’únic objectiu d’aquesta empresa pública és acabar amb la concessió majoritària.
Fins aquest moment existien sis concessions a l’Aeroport de Barcelona. PansFood n’és la majoritària, amb 22 punts de venda i 400 treballadors i treballadores. Com a concessió unida -que no única- aquesta ha ofert al client sempre un servei de qualitat i professionalitat, amb una ocupació estable i unes condicions laborals dignes per a la plantilla.
Després de la decisió presa per AENA quedaran anul·lats tots els acords laborals, socials i econòmics aconseguits gràcies a l’esforç dels treballadors i al compromís amb les concessions i amb el client. Una decisió presa en contra dels criteris i consells dels representants sindicals, amb l’únic propòsit per part d’AENA de treure’n el màxim benefici. Des de la UGT de Catalunya denunciem que una empresa pública com AENA no pot prendre una decisió que prioritzi l’obtenció de beneficis a costa de precaritzar les condicions laborals i els drets dels 400 treballadors i les treballadores del Baix Llobregat que hi treballen.
De prendre’s aquesta decisió, no només afectarà la plantilla, sinó també la qualitat i l’eficàcia del servei que mereix l’usuari de l’Aeroport de Barcelona. A tall d’exemple, només cal recordar la resposta que es va poder donar en el mes de juliol de 2016 durant el col·lapse provocat per la companyia Vueling: l’existència d’aquesta concessió majoritària va permetre donar una resposta ràpida i eficient, gràcies a la mobilitat de personal que té entre els punts de venda i ambdues terminals. Aquesta mobilitat dels treballadors entre punts de venda i terminals en funció de les necessitats dels serveis garanteix una adequació permanent de la plantilla, consolida els processos de formació contínua dels treballadors i millora la qualitat de l’ocupació a través de la seva continuïtat. Alhora genera productes de qualitat que reverteixen en el servei de l’usuari de l’aeroport, cosa que no succeeix amb les petites concessions segregades de la concessió principal, caracteritzades per ocupació precària (temporal) i que no garanteixen que la qualitat sigui percebuda pels usuaris.
La decisió que pretén dur a terme Aena suposaria:
· Els sous del treballadors van lligats a la productivitat i recaptació directa dels 22 punts de venda de les dues terminals de l’Aeroport que formen part d’aquesta concessió. Dividir-la suposa una rebaixa salarial directa del 30% a tots els seus treballadors.
· Les pèrdues salarials lligades als objectius dels punts de venda: serà impossible arribar als objectius de recaptació acordats.
· L’estabilitat de l’ocupació és un acord lligat a la unitat de la concessió des de fa més de 20 anys. Per aquesta raó, el 85% de la plantilla mitjana és fixa, creant ocupació estable, el que suposa també una formació contínua i la millora de la qualitat professional de la plantilla. I, per tant, una millor atenció a l’usuari. Tot això també es perdrà.
· La plantilla té un fons social lligat a la unitat de la concessió amb una aportació econòmica per part de les successives empreses concessionàries, que es pot sostenir gràcies a aquesta unitat.
· Els treballadors i les treballadores d’aquesta concessió es mouen per tots els punts de venda de la T1 i la T2 que té la concessió, i estan en disposició de fer-ho sempre que sigui necessari, motiu pel que no estan adscrits a cap punt de venda en concret.
· Pèrdua del servei de bus propi per transportar a la plantilla des de l’aeroport.
· En la concessió s’aplica el conveni col·lectiu del sector i tots els acords de millora que es detallen. Ara esperem el despenjament del conveni.
· Es perdrà el calendari anul·la d’horaris, torns, vacances i festes pagables i no recuperables que s’apliquen per cobrir els torns i horaris indistintament en qualsevol dels punts de venda que pertanyen a la concessió.
· Serà molt difícil assumir que una concessionària petita pugui assumir els acords que Aena tenia amb aquesta, alguns dels quals tenen més de 30 anys d’antiguitat, i que s’han respectat en les successives concessions i que només poden ser assumits gràcies a la unitat de la concessió, ja que no tots els punts de venda recapten la mateixa quantitat.
· La divisió de la concessió crearia una situació d’acomiadaments i no respecte als acords socials i laborals.