El darrer Consell de Ministres ha donat llum verda a la creació de l’Agència Estatal de Seguretat Ferroviària amb l’aprovació del Reial decret- Llei de mesures de reforma en matèria d’infraestructures i de transports. El citat text inclou, a més d’aquesta iniciativa, la determinació de la quantia dels cànons ferroviaris i l’establiment d’un sistema d’incentius a l’ús de les infraestructures; la creació d’una prestació patrimonial pública per al finançament del coordinador de franges horàries aeroportuàries; la relació dels aeroports inclosos en un “àrea de captació de la destinació” a l’efecte de l’aplicació dels incentius per afavorir el creixement de tràfic en els aeroports d’Aena (adoptats en la LPGE 2014). Així mateix, s’inclou destinar part dels ingressos generats per la Taxa d’ajudes a la Navegació a cobrir els costos de Sasemar per la prestació del servei de seguiment i ajuda al tràfic marítim; així com millorar la gestió de les subvencions al transport de residents als territoris no peninsulars.
Agència Estatal de Seguretat Ferroviària
L’Agència Estatal de Seguretat Ferroviària assumirà les funcions d’autoritat independent responsable de la seguretat ferroviària, d’acord amb la normativa comunitària. L’Agència serà independent i actuarà de manera transparent i no discriminatòria. Així mateix, vetllarà pel manteniment de la seguretat sobre la Xarxa Estatal Ferroviària d’Interès General. Expedirà llicències d’operació i els certificats i autoritzacions de seguretat i supervisarà el seu compliment pels agents del sistema ferroviari. Proposarà l’elaboració i desenvolupament del marc normatiu de seguretat, i organitzarà i gestionarà el Registre Especial d’empreses Ferroviàries. L’Agència Estatal de Seguretat Ferroviària podrà dur a terme totes les inspeccions i recerques necessàries per al compliment de les seves funcions. Tindrà accés a tots els documents, locals, instal·lacions i equips dels administradors de la infraestructura i de les empreses ferroviàries. Al costat d’això, mantindrà un intercanvi actiu de coneixements i experiències amb les Autoritats responsables de seguretat dels altres països de la Unió Europea.
També està elaborat ja el nou Reglament de Circulació Ferroviària, que actualitzarà les regles i procediments operatius necessaris per millorar la seguretat i eficiència de la circulació dels trens per la Xarxa Estatal Ferroviària. Es van a iniciar les consultes amb el sector i amb posterioritat es remetrà al Consell d’Estat.