La plantilla dels autobusos llançadora que connecten les dues terminals de l’aeroport de Barcelona -16 treballadors, entre conductors i inspectors- han iniciat avui una vaga de quatre dies, de dilluns a dijous, com a protesta per l’ERO que els deixarà sense feina el dia 30 de novembre.
Tanmateix, els delegats de la UGT de Catalunya han denunciat aquest matí davant la Inspecció de Treball que la direcció de Monbus ha substituït la plantilla en vaga per treballadors d’altres empreses del grup, tot vulnerant el seu dret fonamental.
La concessió de la línia la té una UTE d’empreses, totes del mateix propietari: el grup Monbus. La nova concessió s’ha adjudicat a una altra UTE d’empreses, però que continuen essent del mateix grup empresarial. Es tracta, ni més ni menys, que d’una estratagema de Monbus per acomiadar la plantilla i contractar 16 treballadors nous el dia 1 de desembre, de les mateixes empreses, però sense antiguitat i amb menys drets. Això suposa no respectar el conveni col•lectiu del transport de viatgers per carretera de la província de Barcelona, que recull una clàusula d’obligat compliment per a la subrogació de treballadors. El nostre sindicat també ha denunciat aquest fet a la Inspecció de Treball.
Cal destacar que el grup Monbus acumula desenes de sancions de la Inspecció de Treball per incompliment reiterat del conveni, així com un important deute amb la Seguretat Social. De fet, la Generalitat de Catalunya ha anunciat que durant el primer trimestre de l’any vinent retirarà a la companyia Hispano Igualadina, del mateix grup, la línia de bus entre Igualada i Barcelona, la més important de Catalunya en nombre de viatgers, precisament pel servei deficient que ofereix i les innumerables queixes dels usuaris i usuàries.
Des de la UGT de Catalunya demanem a la Inspecció de Treball que actuï urgentment i exigim a Monbus que retiri l’expedient i no acomiadi la plantilla. D’altra banda, també demanem a AENA que actuï amb responsabilitat i no adjudiqui concessions a empresaris amb aquest tipus d’historial, que precaritzen llocs de treball en el sector públic i que presenten ofertes temeràries tan baixes que no cobreixen les despeses del servei.